Sunday, June 16, 2019

හෙතෙම ලෝකයේ ගෝලයෙකි


මනුෂ්‍යයාගේ ලෝකය හරි අපූරුය. සොබාදහමේ සංයෝගීතා විෂමයෝගීතා හඳුනාගෙන අනුක්‍රමයෙන් ඒ ඒ සහයෝගීතාවයන් හා තම මනසේ චිත්රණයන් ගැලපීමෙන් තම පරිසරයේ වපසරිය පුළුල් කර ගනිමින් තම සංස්කෘතික පරිසරය සකස්කර ගන්නට ඔහු සමත්වී ඇත. ගහක් උඩ පැලක් හැදුවා පමණක් නොව පැලට නගින්නට හිණිමගක්ද ඔහු තැනීය. ජලයේ පිහිනීම මතින් ඔරුවක් පාරුවකින් ජලය මත ගමනා ගමනයත් ඉන් නොනැවතී වායුගෝලයේ පිහිනන්නටත් පියඹන්නටත් වායුගෝලයේ සීමාව අතික්‍රමණයටත් හේ උගත්තේය. ඔහු විසින් ස්වභාවික ලෝකය තුළ තැනූ සංස්කෘතිමය ලෝකය බෙදාගත් එකකි. මහද්වීප ප්ලාවිතයෙන් ඒ ඒ දිශාවකට උරුම හැටි පාට අනුව දේශ දේශාන්තර තුළ වර්ධනය විකසනය වුවත් එය විවිධ සංක්‍රමණය, ආක්‍රමණය, සංවාද, විසංවාද ඔස්සේ පැමිණ අද වන විට එකම ජාලයක්ව ඇත. දහනය වන වායූන් සංයෝගයෙන් විමෝචනය කරන්නේ යම් අහිතකර වායූන්ද ජාලගත සංස්කෘතික ලෝකය සම්මිශ්‍රණයෙන් ජනිතවන ජංජාල සංස්කෘතියද විටෙක අහිතකරය. තම මනසේ චිත්‍රණයන් කොතරම් සියුම් පරිශ්‍රමයකින් සජීවීකරණය කළද ඒ සියුම් මනෝඥයා තමන් විසින් තම වර්ගයාගේ ලෝකයට දායාද කරන කිනම් හෝ උපකරණය, උපාංගය, හෝ මතවාදය ඉන් ඔබ්බේ පාලනයට සමත් නොවේ. රෝදය ඇසුරින් බිහිවුණු ටයරය ගමන් පහසුවෙන් ඔබ්බට ජීවිත හානිය උදෙසා බෙල්ලකට වැටෙන්නේ ඒ අනුවය.
ඉතිරිය පසුවට-

Saturday, June 15, 2019

පොසොන්

බොරුව පැවත්ම කරගත් රටක තවමත් බුදු දහම පවතින්නේ කිසිවෙකුටත් ඊට බොරු කළ නොහැකි නිසාවෙන්ම පමණි.

වැඩ බැරි ටාසන්ලා

කලාව, දේශපාලනය තුළ ගම් විගඩම් විකිණීම ප්රෝඩාවකි. අතීතය වත්මන තුළින් අනාගතය දකිනවා වෙනුවට අතීතයම හඹන්නේ ඉන් එහා දෙයක් බැරි හෙයිනි.

Friday, June 14, 2019

ඇදගෙන...ම

ටෙලි නාටක විකටයා, නාටකය ඇදගෙන යාම පිණිස විය. රටක ජනතාව ජෝකර්ට ඇඳ ගැනීම..රට ඇදගෙන යාම පිණිසමය. ඉතිං විකටයාට හෝ කවටයාට අඳිමු තදකොට

ෆයිනිල් ඩිෂිෂන්

අපි දුවමු - අපි පනිමු
ගී කියමු - අපි නටමු
බල පොරයට අපි ඇහැ නොදෙමු
බාල වියට ගොස් ඉදිමු

මාත්දිය

නැකතේ ප්රශ්න නිසා අවුලට යන රට.. අනේ මෙහෙම වංචාවක්.. අනේ මෙහෙම ලංකාවක්.. මිනිසුනි ලැබේලු ඉන් සම්මානත්

ගවයින් නිදහස් කරනු

පිං තකා අපමණ හරක් නිදහස් කරන රටේ විධායක ව්‍යවස්ථාදායක පළාත් පාලන ඇතුළු රාජ්‍ය ආයතන තුළ සිටින හරක් නිදහස් නොකිරීම මහා පාපකර්මයක්මය.

Thursday, June 13, 2019

සරණං!

දේව භාෂිතය යැයි කියූවත් මිනිස් මුවින් පරිබාහිරව එළිදුටු දහමක් ලෝකයේ නැත. වැදගත් දේ දහමක ඇති ප්‍රඥාගෝචර සත්‍යයන් හා එහි භාවිතාවය.

Wednesday, June 12, 2019

පණ අත්??










මාංශභක්ෂක

රටේ විධායක, ව්‍යවස්ථාදායක බලය යනු කොලුගැටැවුන්ගේ ජිල්බෝල සෙල්ලමක් නොවේ. ඒ බැව් සනාථ වීමට තව මිනිස් මාංශය කොපමණ උවමනා වේද?

Tuesday, June 11, 2019

හාරකෝටිය

දෙකෝටියක දෙබිඩි ජීවිත දෙසිය විසිපහක දෙබිඩි ජීවිත නඩත්තු කරයි.

මඬු වලිග

ජීවිතයේ අනිත්‍යතාව කියාදීම පිණිස තීන්දු විරහිතව ජීවිත කාලය පුරාවට ඇදෙන නඩු ඇති ධර්මද්වීපයයි මේ.

Monday, June 10, 2019

ඒ අමා දම්

සද්ධර්ම අලංකාරය
වලිගයෙන් ගත්විට භයංකාරය
පටලගෙන අහංකාරය
බොහෝ ඇස් දැන් නිලංකාරය

කැලෑව, පිල්ලෑව හා නුවර, මහනුවර

රටකට නීති කුමකටද? සාධාරණය, යුක්තිය, සමානාත්මතාව කුමක් සඳහාද?

Sunday, June 9, 2019

නිලකුණු

යහගුණති සමාජයක් වෙනුවෙන් පෙනී සිටීම යනු ලකුණු රැස් කරන තරඟයක් නොවේ.

තම තමා (each)

මහින්ද, රනිල්, මෙෙත්රී, ගෝඨාභය, සහ ඔය ගොන් නටම බැඳෙන 225 ට අමතරව රටේ තවත් හත් අට දහක්ද සතියේ  වැඩි දවස් ගණනක් සුදු ජාතික බැනියම් අඳිති. ලක්ෂ ගණනාවක් බෞද්ධ කිතුනු ඉස්ලාම් හින්දූන්, බුදුන්ට දෙවියන්ට ගුරුන්ට දෙගුරුන්ට වදින දෑතින්ම උන්ට වඳිති. රටට වැදගත් ඒ කිසිවෙක් නොවේ. එබන්දන්ට අමතරව තවත් ලක්ෂ ගණනක් මිනිසුන් රට තුළ ජීවත් වීමයි. එයිනුත් කාළගුණයෙන් දේශගුණයෙන් හෝ මුදල නිසා මිනිසාගේ වටිනාකම පාවා නොදෙන ලක්ෂ ගණනක් රට තුළ තවමත් ජීවත් වීමයි. තුට්ටු දෙකට තම වටිනාකම හෑල්ලු කරගත් මහා ප්‍රතිරූපධාරියෝ ඉදිරියේ වචනයකින් හෝ ඇත්ත කතා කරන වඩුවා තනන්නේ පුටුවක් මේසයක් පමණක් නොවේ. එබඳු ගුරුවරයා සිසුන්ට ලබාදෙන්නේ දැනුම පමණක් ද නොවේ. එවැන්නන්ට නිසි සමාජ වටිනාකමක්, කරළියක් ලබා නොදී බල පොරයේ සිටිනා උන් පතුරුගසා අප සතුටු වූවාට සැබවින්ම එයින් අපට අද දක්වා වැඩක් වී ඇත්නම් ඒ දශමයකි.  සිදුවිය යුත්තෙන් හරියට දශමයකි. අපේ රටේ කලාවෙන් වන සමාජ බලපෑම වාගේය ඒ දේත්.  අපි හදා ගන්නා පොඩි ඉඩකඩෙන් පහළ මට්ටමේ ජවපොදි ඉහළට ඔසවනවා තබා අපි කරන්නේ  අපේම උන්ගේ විඥානය පුළුල් කරමින් එකතැන හිඳීමයි. එක් පාර්ශ්වයක් කොතරම් පුළුල් කරගෙන හිටියත් ගණිකා මඬමේ ලැග එන ස්වාමියා මර නින්දේ නම් එතැන සුජාත දරුවෙක් බිහි වන්නට පසුබිමක් නැත. පාලිතයන් සේම පාලකයන්ද නින්දෙන් අවදි විය යුතුය. රටේ පරම්පරා ගණනාවක් තුළ සුජාත භාවයෙන් තබා සහජාත භාවයෙන් වත් යහගුණය නූපදින්නේ එහෙයිනි. ඒ බීජ කිසිදා ගර්භගත වී නැත. සැබවින්ම වඳභාවය තිබෙන්නේ එතැනය. මෙහි සැබෑව නම් මේ රටේ ජන විඥානයේ දුප්පත්කම නොවේ. හීන වීර්ය යි. ඇත්තට නිදන එකා අවදි කළ හැකි වුවත් බොරුවට නිදන මහ උන්, උන්ගේ අපහසුවට මිස රටේ අපේ අපහසුවට නැගිටින්නේම නැත. පහසුවට ලේසියි ජීවිකාව පවත්වන්නට වැල යන අතට මැස්ස ගහන්නේ ඊට එකඟ නිසා නොව විරුද්ධ වී ජීවිතය අපහසු කර ගැනීමට ඇති අකමැත්ත නිසයි. එතකොට මේ සමාජ ප්‍රගමන මල් වට්ටියට අතගහන්නේ කව්ද? ඒවායේ නායකත්වය ගන්නේ කව්ද? සහ ඔවුන් එසේ කරන්නේ ඇයි? පැරණි ක්‍රමයේ ගම්බිම් පදනමේ රාශිගත වීම් ස්වභාවයක් නැති අද ඔය සේරම කෘතිම නායකත්වයන් වෙයි. එවිට නැවත ගමේ දේශපාලුවා ගමේ ස්වභාවික නායකයා වෙයි. පූජ්‍ය හෝ පූජක පක්ෂය ගමේ ස්වභාවික නායකයන් වීම බොහෝ කොට නාමිකත්වයටම වැටී ඇත. රාජ්‍යයේ බලය පාලකයාගේ පැවැත්ම පිණිස පමණක් සක්‍රීය වෙද්දී අප බල්ලාගේ කිනිතුල්ලා මෙන් පරපෝෂී වන්නට හදන්නේ පාලකයාගේ ඇඟේ එල්ලී හදා ගන්නා සබඳයකින් මිස අප වෙනුවෙන් පවතින රාජ්‍යයේ බලය සක්‍රීය කර ගැනීමෙන් නොවේ. අපි අහවලාගේ කට්ටිය කියා අහවලාගේ බලයේ කොටස්කරුවන් ලෙසින් රැකෙන්නට හදන්නේ එහෙයිනි. එසේ නැතිව රටේ පුරවැසියන් ලෙස පෙනී සිටීමෙන් පමණක් අපට රැකවරණය ලැබීමට නම් අපට හුදෙකලාවේ සටන් කරන්නට සිදුවේ. ඒ සටනට තවත් පුරවැසියන් එක් වෙද්දී එතැනත් උගත් පණ්ඩිතයෝ ගුරුකුල ප්‍රශ්න හදති. පිරිසක් ඉන්දියාවෙන් පැමිණ මිශ්‍ර වූ නිසාමදෝ බමුණන්ටත් වැඩි බමුණෝ මෙහේ සිටින බව කියන්නට සිදුවන්නේ එවිටය.
සාමාන්‍ය ජන විඥානයෙන් කළහැකි දේ එය පුළුල් වූවා කියා නොකෙරෙන්නේ එහෙයිනි. ඇත්තේ පහසු ජීවිතයේ රුචිකත්වය පමණි. අද බහුතර සිංහල බෞද්ධයා කොහොමත් සරල ජීවිතය පතන්නෙක් නොවේ. එබැවින් ඔය ජන විඥානය පුළුල් කිරීමට වඩා බෙල්ලට පිහියක් තැබීම, කඩුවක්, තුවක්කුවක්, බෝම්බයක් බොහෝ තැන්වලදී සාර්ථක වී ඇත්තේ මරණයට වඩා අපහසුව තුළ ජීවිතය හෝ ඉතිරිවන වාසිය පහසු ජීවිකාවේ රුචිය විසින් එහිදී මතු කරන බැවිනි.
එබැවින් අපහසු ජීවිත පහසුවෙන් ජීවත් කරවීම සඳහා හැදෙන ව්‍යාපෘතිත්, පහසු ජීවිත අපහසුවෙන් ජීවත් කරවීම සඳහා හැදෙන ව්‍යාපෘතිත් යන සංකීර්ණ බල සමීකරණ අතරේ සාධාරණ සරල සමීකරණයක් වන සාමාන්‍ය විඥානය යුක්ති සහගත බලසම්පන්න අවියක් කර ගැනීම අප වැනි මිනිස්සුන්ට මෙවැනි සමාජයක ජීවත්වීම උදෙසා එකම පිහිට 'වේ යනුවෙන් අවබෝධයට ගන්නට අපට සිදුවේ.

උලයි

ජන විඥානය සමඟ රටේ පාලකයන්ගේ විඥානය පුළුල් නොවන්නේ නම් ඔවුන් උල හිඳුවිය යුතුය. එවිට ඔවුන්ගේ ඥාන මණ්ඩල විනිවිද විඥානයට මග කියනු ඇත.

Saturday, June 8, 2019

Life styles

අවස්ථා, තත්ව කළමණාකරනය
පන්තිය, පැළැන්තිය, ගුරුකුලය
මමත්වය, අධ්‍යාත්මය
විනිද්‍රාව නොවේ මිහිමත නිවන...

අර්ථ කථන

සාධාරණය උදෙසා නීතිය පොතේ තිබියදී කැලෑ නීතියට දන් බෙදන සිංහල බෞද්ධ රටයි මේ.

ව ඩු ම ඩු ව

උඩ දමා වඳිමිනුත් පිහිටුවා පසඟ
රසකතා කියන්නේ හැම සභා මැදක
ගෙඩි පිටින් රහින්නට අවැසිතැන නියන
කිමද මේ වඩුබාස් වහන්නේ මඬුව