Sunday, May 18, 2014

පොතේ ගුරුන් වෙත විශේෂයෙනි, කුණු‍ / කුණු ගැන යමක්, කුණු කර නොගනු පිණිස යමක්.

පොත් අපට ගුරුන් විය. මේ පොත බලා අපට කියන කියවන ගුරුන්ද සිටිහය. නාටකයන්හි පොතේ ගුරෝ සිටියහ. හැබැයි ගුරාගේ පොත කියවීම අනුවම නාටකය තේරුම් ගැනීම යනු නාටකය නැරඹුවා යනුද නොවන බව දන්නේ කවුරුන්ද!

එක් පොතකින් ගෙන තවත් පොත් වලට සමහරුන් ගරහති. පොත් යනුද හිත්මය. එකෙකුගේ ස්වභාවයට වඩා තවෙකෙකුගේ ස්වභාවය වෙනස්ය. එකම හිත් වුවත් ඒ ස්වභාවයේ වෙනස අපට දැනෙන්නේය. ක්‍රියාවන් හරහා පෙනෙන්නේය. පොත්ද එලෙසින්ම වටහා ගනු නොවටීද. පරම පුස්තක ලෝකයේ තිබෙනවාද! එය හරියට පරම මනුෂ්‍යත්වය පිළිබද ප්‍රශ්න කිරීමක් මෙනි. යම් ආකාරයකින් ලෝකයේ ලැබිය හැකි පරම තත්වයක් යමෙකු ලබාගත්තේනම් ඒ පරම තත්වය විචාරිය හැක්කේ කුමන මිනුම් දණ්ඩෙන්ද! ලෝකයේ හෑම සත්‍යම පොත පතේ තිබෙනවාද, පොත පත අපට යටද, අප පොත පතට යටද!

මිනිස්සු සසරක් ගැන කියති. පෙරුම් දම් පුරනවා යැයි කියති. මේ භවයේම මොන්ටිසෝරියේ සිට විශ්වවිද්‍යාලය දක්වා යති. පහ වසරේ ළමයෙකු කළ දෙය විශ්වවිද්‍යාලයෙන් බිහිවන උපාධිදරයෙකු කරත්ද! විශ්වවිද්‍යාලය දක්වා යන්නට ආසාවෙන් ඔහු කළ කී දේ උපාධිදරයෙකු වූ පසු ඔහුගේ ක්‍රියාකාරිත්මය හා සම වෙත්ද! නොපෙනෙන විදුලිය දැකිය හැකි ලෙසින් මතු වන නිසාත් වෙනත් නොයෙක් ශක්තීන් බවට පරිවර්තනය වන නිසාත් පමණක් පිළිගන්නා ලෙසින් මිනිහා තුළ දිවෙන්නා වූ ජීවය හා බැදි චිත්තය ගැන අපි කතා කරමුද! ඒ ඔස්සේ සසර නොදකිමුද!

නොදන්නා දේ බොහොමයක් යම් තර්ක ක්‍රමයක් තුළ විග්‍රහ වූ පමණින් තර්කය බලවත් අවියක්ද! පොත් පත් ගුරුවූ පමණින් පත පොත යනු අප එකම දැනුම් මාර්ගයත් අවබෝධය දෙන සන්නිවේදන මගකුත් වෙත්ද! එලෙසම තර්කය හා පොත පත මැදි කරගත් පමණින් අපේ විග්‍රහ විචාර අර්ථ සම්පන්න හෝ ප්‍රඥාගෝචර වෙත්ද? 

ප්‍රඥාගෝචර කර ගැනීම උදෙසාද මාර්ග සියල්ලක්ම තිබිය යුතුය. පොත පත තර්කය, තවත් දේ...හැබැයි එපමණකින් කිසිවක් කුණු කර ගත යුතුද ‍නොවේ. පොදු බිත්තර පුද්ගලිකව පරිහරණයට ගෙන කුණු කරන්නට කිසිවෙකුට රිසි හෝ නිසි අයිතියක්ද නොවේ. එබැවින් නන්නත්තාර සන්තෝෂයේ කරක් ගහන අප අඩුම වශයෙන් අප වෙතින් අනාගත පරපුර උදෙසා දශමයක හෝ සත්භාවයක් ඉතිරිකළ යුතුය. ඒ යුතුකමෙන් පලා යාමට පණ ඇති මිනිස් වංශයේ කිසිවෙකුටත් අයිතියක් නැත.

තැන තැන ගොඩ ගැහුණු කුණු ගැන කතා කිරීමත් ඒ කුණු වර්ගීකරණයත් හොදය. නමුත් වඩා වැදගත් වන්නේ හැකි පමණ කුණු ශුද්ධ කොට දමන්නට වෙහෙසීමය. ඒ සදහා මාර්ග සොයා ගැනීමය. හැකිතරම් දෙනා හැකිතරම් තැන්වල රිසි රිසි සේ කුණු අවුස්සන මෙකල නැතහොත් හැමතැන අහන්නට වන්නේ කුණු ගැන කුණු කුණු කතාම පමණි. එබැවින් කුණු ඇවිස්සිය යුත්තේ ශුද්ධ කර  දමන්නට මිස කපුටන් කුණු අවුස්සන ලෙසින් නම් නොවේ. කපුටා කුණු අවුස්සන්නේ කුණු වුනු ආහාර කන්නටය. බුද්ධිමත් බවටත් වඩා ප්‍රඥාවට දිරි වඩන මිනිසුන් විශේෂයෙන් ‍එලෙස නොවිය යුතුය. ඇවිස්සෙන කුණු ගොඩවල් අතර ඉන්නට සිදු වුවත් ඒ අවබෝධයෙන් ජීවත් වන්නට හැකි නම් සුදුසු මෙන්ම නුසුදුසු තැන්වල බොහෝ කොට කුණු ගොඩ නොගැසේවි.

Thursday, May 1, 2014

පුංචි කුරුල්ලෝ - ලොකුවට හිතන්න

අපේ ගෙදර විශාල මල් වත්තක් නැත. නමුත් පුංචියට සැකසුනු කුඩා මල් වත්තක ලකුණු ඇත. එය මාගේ ව්‍යායාමයක් නොව පියාගේ හා මවගේ වෙහෙසමය. නමුත් කතාව එය නොවේ.

මේ මල් ගස් අතර පියඹන පුංචි කුරුල්ලන්ය. විටෙක ජනෙල් වීදුරු තුළින් උන්ගේම රුව දැක ටක ටක නාදයෙන් පුංචි හොටින් විදුරුවට අනිමින් කරනා අරගලයේ හුරතලයය. විටෙක ජනෙල් කවුලුවක යකඩ රාමු අතර මැවෙන්නේ අපූරු රූප රාමුය. පුංචි කුරුල්ලන්ගේ පුංචි නාදය අපූරු සංගීතයකි. නමුත් පුංචි ලංකාවේ මිනිසුන්ට දැන් පුංචි රස දැනෙන්නේ නැත. මේ කියන්නේ සපුරා සමස්ථයට නොවේ. වැඩි බහුතරයකටය. ඒ බහුතරයද දැන් වැඩිවෙමින් පවතින ලකුණු පෙනේ. ගෙදර කුකුළා නිතර දකින නිසා කරමළය සුදට පෙනෙන්නා සේ වටපිටාවෙන් පරිසරයෙන් රහ සෙවූ කාලය මේ පුංචි රටෙන්ද තුරන්ව යමින් පවතී. දැන් අපිට ඕනෑ මෙගා ටයිප් දේවල්ය. පුංචි රසය සියුම් සංවේදී බව යන්න නොතේරුමෙන්දෝ විශාල තැන්වල විශාල දේවල් අතර සැරිසැරීම අපට මහා ලොකු දෙයකි. විශාල දේවල් ගැන කතාකිරීම අපට ලොකු දෙයකි. තමන්ගේ පුංචි වැරැද්ද හදා ගන්නට බැරි මිනිහා රටේ තො‍ටේ ලොකු වැරදි හදන්නට කතා කරන්නේ එලෙසින්ය. ලජ්ජාව හා විනාශය නම් ලෝකයේ නිර්මලම දහමක් කටේ දිවේ ගාගත් අයවලුන්ගෙන් පිරි රටක මෙබදු දේ සිදුවීමය. 

පුංචි පැලේ ගස වෙනා කියන්න නොදන්නා අපේ රටේ ඇත්තෝ සියලු ආටක නාටක මැද්දේ හෙට දින කුඩා වුන් කෙසේ වැඩේවිදැයි හිතන්නේද? සමහරුන්ගේ සිහිනය ඔවුනුත් පටන් ගන්නා තැනින්ම මෙගා කිරීමය. උගැන්මෙන් මෙන්ම තරු කිරීමෙන් වශයෙනි ඒ.    තරු කිරීම මෝස්තරයකි. උගැන්වීමද දැන් මෝස්තරයකි. ගණිතය, විද්‍යාව ඉගෙන ගත් පමණින් ලොවම දිනාගත හැකි යැයි ඇතැමෙක් සිතන බව පෙනේ. හැබැයි එබන්දන් බොහෝ කොට ලොවම දිනා තමාගේම ගෙදර අනාගන්නා හෝ නාගන්නා අය බවට පත්වේනම්.. අපේ පුංචි මොළයට වැටහෙන ආකාරයට නම් පරපුරකින් පරපුරකට, මිනිසෙකුගෙන් මිනිසෙකුට හුවමාරු කර ගත හැකි තවත් බොහෝ දෑ ඇත. ඒ තරු උණුසුම, ගණන් පෙන්වීම හෝ විද්‍යා විජ්ජාම නොවේ. බොහෝ කොට පුංචිම වුවත් හිත හැදෙන සැනහෙන දෑය. හරිලොකු ලොකුමලොකු දේවල් වලට වඩා පුංචි කුරුල්ලා වටින්නේ ඒ සැනසුමටය. ලොවක් දිනූ දිග්විජය කළ වුන් ධර්මවිජය කරන්නට හැරෙන්නේ ඒ පුංචි සද්දයේ ඇති මහා බලවත් කමෙනි. 

එනිසා ලොකු දේවල් අවැසි වන බව තේරුම් ගන්නා අතරම පුංචි දේ ඇති වටිනාකමද නොඅඩුව තේරුම් ගත යුතුය. නමුත් සමහර ලොකු රටවල ලොකු මිනිස්සු පවා තම ලොකුකම් නොසිතා තමන්ට මගහැරුණු පොඩි දේ සොයා ආපහු හැරෙද්දී පොඩි දේ අතර ඉන්න අපේ මිනිස්සු අල්ලා ගත හැකි ප්‍රමාණයටත් වඩා ලොකු දේ පස්සේ දුවන්නේ තෘෂ්ණාව නැමැති නොසන්සිදෙන හැගීමක් පසුපස දුවමිනි. ඒත් සියලු ආශාවන් ගැන ගැඹුරින් හිතන මිනිස්සු ලොකු ආසාවන් පුංචි දෙයින් සන්සිදවා ගන්නේ එබදු හඹායෑමෙන් විය හැකි ඉමහත් වැනසීමක් වළක්වා හික්මීමෙන් සැනහෙමිනි.

එනිසා දැවැන්ත බවක් තුළ ඇති කරගන්නා මහා හිස් දෝංකාරයකට වඩා පමණට පුංචිවට දැනෙනා සුමිහිරි බව විදින්නට මේ පුංචි රටේ මිනිස්සු පුරුදු වුනොත්...ඔවුන් ඇත්තටම ලොකුකම් හදාගත් ලොකු තැන්වල ලොකු මිනිසුන්ව නිරායාසයෙන් අභිබවාවි. 

සැබවින්ම වටිනා බලයක් තිබෙන්නේ ලොකු තැන්වල නොව පුංචි ප්‍රතිපදා තුළ ශක්තිමත් වූ ස්ථිර ගුණ ඇති මිනිසුන් තුළයි.

පුංචි දෙයින් පාඩම් ඉගෙන ගන්න කාලය හරි කියලයි අපට හිතෙන්නේ. මිනිස්සු ලොකුවට හිතන්න ඕනෑ තමයි, හැබැයි ඒ පේන ලොකු දේවල්වලට වඩා හැංගෙන, වැළලෙන පුංචි පුංචි දේවල් ගැන. අනිත් අතින් අපි වාසිය තකා නිරායාසවම වගේ  ලොකුවට හිතන්න පුරුදුවෙලා ඉන්න සමහර දේවල් ඇතුළෙ ඇත්තටම හිතන්න පුංචිම දෙයක්වත් නෑ කියල ප්‍රත්‍යක්ෂ වුන දාට පුංචිවට අපි අමකත කරපු පුංචිම පුංචි දේවල් ආපහු මතක් නොවෙනවද කියලත් තමා තුළින්ම හොයල බලන්න. පුරුද්දට වගේ ලොකු තෑගි දුන්න අය ගැනම හිතුවට වැරැද්දක් වෙනුවෙන් පුංචි ටොක්කක් දුන්න මිනිහගෙ වටිනාකමක් එදාට දැනේවි.

Saturday, April 12, 2014

ආවේගයන් හරවමු - කට් නොකළ හැකි ඇක්ෂන් ගැන අවදි සිහියෙන් ඉමු.

අපට කළ හැකි දේ අප නිවැරදි වීමයි. ලොවක් නිවැරදි වන්නට පටන් ගැනෙන්නේ එතැනිනි. අනෙකාගෙන් පටන් ගැනීමට පෙර මගෙන් පටන් ගත යුතුය. ආවේගය ගැනද එබදුමය. මගේ ආවේගය කිසිවෙකුටත් ගැටලුවක් නොවන්නේ යම් සේද එතැනින් නොවේද අප ඇරඹිය යුත්තේ!

වීරත්වය හා ආවේගය අතර අපූරු සම්බන්ධතාවක් ඇත. නමුත් ආවේගයෙන් පමණක් බිහිවන්නන්ට වීරයන් කියන්නේ නැත. වීරත්වයක් ලැබීමට නම් ආවේගය හසුරුවා තමන්ටත් අනුන්ටත් යහපතක් වන දෙයක් කළ යුතු වන්නේය. විශේෂයෙන් ප්‍රයෝගික ලෝකයේ වීරයෝ තමන්ටත් වඩා අනුන් ගැන සිතිය යුතුමය. 

නමුත් රගපෑමෙන් උපදින බයිස්කෝප් ලෝකයේ නම් එය වැදගත් කරුණක් නොවේ. මන්ද ඇක්ෂන්- කට් තුළ සියල්ල නිමවන බැවිනි.

නමුත් කට් කළ නොහැකි ඇක්ෂන් පාට් බයිස්කෝප් ලෙසින් හැබෑ ලෝකයේ විනාශකාරී ලෙස අත්හදා බලන්නට කෙනෙකු පෙළඹෙනවානම් එය ඉතා බරපතළ තත්වයකි.

බොහෝ ජනයා දෑහින් බලා සිටියදී විවිධ අවදිවල සිටි විවිධ විෂම පුද්ගලයෝ තම තමන්ගේ නා නා විධ ආවේග මුදා ලූයේ ලජ්ජාව හෝ බිය තඹයකට නොතකමින් බව පතපොතේ එන ඉතිහාසයේද කියැවෙයි. දං ගෙඩියට ගෙල පෑ වීරයෝ  මෙන්ම නින්දිත දූෂකයෝද ඒ අතර සිට ඇත. ලේ කදුළු අතර මහා අරගල බිහිව ඇත්තේ එතැනිනි. ලජ්ජාව හා බිය ලෝක පාලක ධර්මතා ලෙසින් දහමෙහි කියා තිබීම අරුමයක් නොවන්නේත් මෙනිසාය. මරණය මෙන්ම වරණයද අබිබවා ‍යන මේ කාරණා සියල්ල පටන් ගැනෙනුයේ ආවේගයෙනි. හොද ආවේග ඇවැසි බව කියවෙන ලෙසම නරක ආවේග යටපත් කළ යුතු බවද කියවෙන්නේ නිකම්ම නොවේ.

රස්තියාදුකම ඉවවහා ගිය ලෝකයක මේ ගැන කතාව සමහරෙකුට විහිළුවක් වුවත් සැබෑව ඉන් යටපත් නොවන්නේය. එබැවින්ම අපි ශුද්ධ රස්තියාදුවක් ගැනද කියන්නෙමු.

කලකදී අපිද ආවේග වලට ගොදුරුවීමු. ඒවා විවිධ විය. විෂම විය.

ඒ බව වැටහුණු නිසාම රස්තියාදුවේ යෙදෙමින් ආවේග හැරවීම පිණිස විවිධ මාර්ග සොයන්නට වීමු.

මමම කියවනු පිණිස මටම ලියූවෙමි. ආවේග හරණයක් එයිද සිදු විය.

එක් ලෙසකින් සමහර ආවේග නිවස තුළම සාකච්ඡා මාර්ගයෙන් විසදිණි.

තවත් ලෙසකින් වේදිකාවක නිදහසේ රගන්නට නාටකයක් තනා ගෙන තවත් ආවේග බාගයක් මුදා හැලූයෙමි.

සමහර දේ සමහරුන්ගේ මුහුණටම කියා ආවේගය පිට කරගත්තේ කිසිවිටකත් ආවේසයකින් නම් නොවේ. පාලනයෙන් යුතු ස්ථානෝචිත කතාවකට අවතීරණ වීමෙනි. 

ඒ සියල්ල පිළිබද කෙටියෙන් කියන්නේනම් සුදුසු තන්හී ස්ථානෝචිත ලෙසින් විසදුනා යැයි කිව හැකිය. 

නමුත් ආවේග නොසිදෙන සුළුය. තවමත් ආවේග ඇති වන්නේ පණඇති ප්‍රාණියෙකු නිසාය. නමුත් ඒවා රටකට ජාතියකට තබා මොහොතකට හෝ මිනිහෙක්වත් අවුල් කළා නම් බිංදුවට වඩා සුළු අගයකින් දශම ගණනකින් බව වගකීමෙන්ම කියමි. කොහොමත් උපරිමය ඉලක්කම් දෙකේ සංඛ්‍යාවකට නම් ගියේම නැත.

නමුත් ඉවසීමෙන් කිසිත් නොකොට දෙනෝ දාහකට බලපාන අයුරින් තමාගේ ආවේග  දසත මුදන්නට යෑමෙන් මෙලොව පමණක් නොව තවත් ලෝක කීපයකටම බලපානා අයුරින් කාරණා කටයුතු සිද්ධ වෙන බව මේ තරම් වූ ජාල ගත ලෝකයක කුරා කුහුඹුවාටත් තේරුම් යා යුතුය. 

පුංචි හොදක් මහා බලයක් කරගත හැක්කේ යම් සේද නොමනා ස්ථානිය හා අස්ථානීය ආවේග මහා විනාශයන් උදා කරන්නේය. අපටද රටටද ලොවටද එවැනි ආවේග ගෙන දුන් හානිය අපමණය.

එබැවින් ආවේගය  මුදා ලිය යුත්තේ නුවණට ආවැඩෙන අයුරෙනි. කාරණය පහසු නැත. නමුත් වැටි වැටී හෝ නැගිටින්නට මිනිසා උගත යුතුමය.

හරුපයේ තෙවැනි අර්ථයෙන් රස්ටාගේ ආවේගයේ සිට හලෝව්ගේ වේගය වෙත ගෙන යා යුතු ජීවිත නොහොත් නව ලොව ජීවිතය වෙනුවෙන් අවබෝධ කළ යුතු හලෝව් රස්ටාගේ යථාර්තවාදී හරුපය  

Friday, March 7, 2014

විකල්ප - පීනා හෝ එගොඩ වෙමු

මෙගොඩ සිට එගොඩට යාමේදී වැදගත් වන්නේ දෙගොඩ අතර අතරමැදි ප්‍රමාණයයි. ගංගාවේ පළල, වගේම දිය ගැඹුරුද යන්නත් කිඹුලන් සැරිසරන්නේද යන්නත් වැදගත්. මේ තොරතුරු හරි හැටි නිරවුල් නම් යන්නේ පහුරෙන්ද පීනා එගොඩ වෙනවාද යන මූලික සරල තීරණයට එළැඹිය හැකිය.

අපි එගොඩ වෙන්නට විධි සොයමින් සිටින්නෙමු. දියුණුව, සංවර්ධනය ඇත්තේ එගොඩයි. තවමත් අපි මෙගොඩයි. හැබැයි ඔය දියුණුව සංවර්ධනය අපේක්ෂා කරන්නේ ආර්ථිකමය අංශයෙන්ම පමණක් නොවේ. මනුසත් කමද දියුණුව සංවර්ධනය කරා යා යුතුය. ඉදින් එහෙව් දියුණුවක් සංවර්ධනයක් නැමැති එගොඩක් කරා යාමේදී සමහරු ධනවාදී පහුරක් ගැන කියති. සමහරු සමාජවාදී පහුරක් ගැන කියති. ගගේ කිඹුල්ලු නැති නම් පීනා හෝ එගොඩ විය යුතුයි සිතනා අපට නම් ඔය ධනවාදී හෝ සමාජවාදී පහුර මත්තේ නැහෙන්නට ඕනෑ නැත. පුළුවන් නම් දෙකම කඩා හෝ වඩා හොද පහුරක්, ලොකු පහුරක් හදා ගෙන වැඩි දෙනා එගොඩට යාම තැනට සුදුසු නුවණයි. ඵලදායී නුවණයි. 

ආර්ථිකයම පතා ගොහින් විහින් නැහෙනවාද? සමානාත්මතාවම පතා ගොහින් නාස්ලනුවක් දමා ගන්නවාද? යන පැනවලදී නුවණැති පිළිතුර නම් ආර්ථිකය පමණටත් සමානාත්මතාව පමණටත් ගෙන යන ගමනට පෙරමුණ දීමයි. ආර්ථිකය මත සියලු දේ තීරණය නොවන්නා සේම සමානාත්මතාව උදෙසා ක්‍රියා කළ හැකි වුවත් කප්පාදුවෙන් හෝ වාත්තුවෙන් සර්ව සම්පූර්ණ සමානාත්මතාවක් රදාපැවැත්විය හැක්කේද නැත. එබැවින් වඩා වැදගත් වන්නේ කළ හැකි දේ හා කළ යුතු දේ කිරීම විනා අන්තගාමී වීම නොවේ.‍ පහුර කරතබා ගෙන, අප එගොඩ වීමට වඩා පහුර එගොඩ කරවීමට තැත් දැරීම මෝඩ කමකි. එමෙන්ම අනෙකාගේ කකුලින් ඇද හෝ අනෙකාගේ ඇග මතින් හෝ තමා පමණක් එතෙර වුව හොත් සෑහේ යැයි සිතීම දුෂ්ට කමකි. එබැවින් අනෙකාටද සාධාරණ ඉඩක් තබා අප ගං තොටේ රැදිය යුතුය. පහුරකින් හෝ පිහිනා හෝ එගොඩ විය යුත්තේද අනෙකාගේ ඉඩ අහුරමින් නොවේ. මේ ගංගා තරණය තරගකාරී කරගත යුතුද නොවේ. මන්ද වඩා වැදගත් වන්නේ ගගින් සෑම දෙනාටම නිරුපද්‍රිතව එතෙර වීමට හැකි වීම ‍මිස පළමුවෙනියා දෙවැනියා තේරීම නොවන හෙයිනි. නුවණක්කාරී බව යනුද එයමයි. 

එබැවින් පහුරු කර තබා ගෙන යනවාට වඩා ගංගා තරණය ගැන වෙහෙසීම මැනවි. තමාගේ ශක්තියෙන් අවස්ථානුකූලව කළ යුතුදේ තමාම තීරණය කිරීම මැනවි. එහිදී ආර්ථිකය මෙන්ම සමානාත්මතාවද සැළකීම මැනවි. 

ලොව ඉදිරියට යන්නේ තරගකාරිත්වය මතම නොවේ. තරගකාරිත්වය අත්කරදෙන්නේ දියුණුවක්ම ද නොවේ. ලොව නිවැරදි දියුණුව කරා යොමුවන්නේ පුද්ගලයා වශයෙන් එකිනෙකා තමා කළ යුත්ත කිරීමෙනි. කළ හැකිදේ කිරීමෙනි. නිවැරදිව කිරීමෙනි. එබැවින් වඩාත්ම සැළකිලිමත් විය යුත්තේ කළ යුතුදේ හා නොයු‍තු දේ හදුනා ගැනීමටයි. එහිදී වාද භේද හිසින් හිතින් ගැනීමට වඩා හැළීම වැදගත්ය. මන්ද ඒ නිදහස් භාවයම තමන්ගේ ගමනට අවැසි අවධානය එයටම යොදන්නටත් එනිසාම එගොඩ දක්වා ගමන සුන්දරව ඒ ඒ මොහොතේදී නිසි රිසි ලෙස ක්‍රියාකරමින් යන්නටත් අවස්ථාව පෑදෙන හෙයිනි.

Thursday, February 6, 2014

සාධාරණය හා යුක්තිය හදමු

දෙවර්ගයක මිනිස්සු නිතර සාධාරණත්වය හා යුක්තිය ගැන කතා කරති. පළමු වර්ගය තමන්ට වැරදුනු තැන සාධාරණය හා යුක්තිය කතා කරන පුලන්නෝය. දෙවැනි වර්ගය ජාත්‍යන්තර චින්තනධාරී සාධාරණ හා යුක්තිගරුක ප්‍රතිරූපධරයන්ය. මේ අතරමැද ඉන්නන්ගෙන් බහුතරය අන්ත අවස්ථාවාදී ලෙස ක්‍රියාකිරීමට හුරු කරන ලද්දන්ය. ඒ අවස්ථාවාදීත්වය කොතරම්ද යත් එය අද වන විට තැනේ හැටියට ඇණේ ගැසීමත්, වැල යන අතට මැස්ස ගැසීමත් යන සම්ප්‍රදායටම යටවී සම්මත සාධාරණීකරනයකට යටත් කර ඇත්තේය. නමුත් මේ අතරමැද නිවැරදි දිශානුගතව ක්‍රියාත්මක වන සුළුතරයක්ද සිටින බව නොසිතිය නොයුතුය. නමුත් ධනයත් බලයත් මත සියල්ලන්ගේ දෑස් නිලංකාර කරන විට මේ සුළුතර මතය හෝ බලය නොපෙනෙන්නේය. නමුත් සමාජයක සාධාරණය හා යුක්තිය හැදිය හැක්කේ අවස්ථාව හා පක්ෂය නොබලා ප්‍රතිපදාවෙන් ඒ උදෙසා පෙනී සිටින්නන්ට පමණි. 

තමන්ට වැරදෙන තෙක් අසාධාරණය හා අයුක්තිය ගැන නොදකින්නෝ සිය හොට පැටලුනු විට සාධාරණය හා යුක්තිය ඉල්ලා ආඩපාලි කියන්නෝය. සමහරු එතැනින් ‍ඔබ්බට ගොස් සමාජ සාධාරණය තකා යුධ වදින්නටත් කල්ලි තනන්නටත් වෙහෙසෙන්නෝය. මේ සියල්ල කෙටි කාලයකින් නිමවී යනු අප දැක ඇත. 

එමෙන්ම ජාත්‍යන්තර චින්තනධාරීහුද මතවාදීව සාධාරණය හා යුක්තිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටිති. එය එක්තරා පැත්තකින් හොද වෙළද පොළකි. තමන්ගේ පුද්ගලභාවයට තවරා ගත හැකි හොද අයිසින් තට්ටුවකි. මානව හිතවාදීන්, මානව ප්‍රේමීන්, නායකයන් කියාගන්නා පිරිස් එබදු ලෙසින්ද ජනිතව සාධාරණය හා යුක්තිය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින්නෝය. 

මේ ජවනිකාමය සාධාරණය හා යුක්තිය ‍හුදෙක් තමන්ගේ පුද්ගලභාවය, ධනය, ව්‍යාපාරය හෝ දේශපාලනය වෙනුවෙන් මිස සැබෑවටම සාධාරණයේ හෝ යුක්තියේ අවශ්‍යතාව පිරිමසනු සදහා නොවන බව අපි කොතරම් නම් දැක ඇත්ද? එහෙත් ඒ ඒ විෂයේදී මෙන්ම සමස්ථයේදීත් සාධාරණය හා යුක්තිය තේරුම් බේරුම් කර ගැනීමට තරම් ඉවසීමක් මෙන්ම සමහර තැනකදී නිර්භීත කමත් සමහර තැනකදී බුද්ධියත් නොමැති වීමෙන් අපි තවමත් පීඩා විදින්නෙමු. 

සාධාරණය හා යුක්තිය යනු කුමක්ද? එය වටහා ගත හැක්කේ තමාටම පමණි. නමුත් එය වටහා ගැනීමට නම් ඒ තැනැත්තා තුලාවක මධ්‍ය ලක්ෂ්‍ය මෙන් විය යුතුය. තමන්ගේ වාසිය ගැන පමණක් තකන්නට හුරු කරන අද ලෝකයේ හැබෑවටම තුලාවේ කටුව වන අය මිසක් මධ්‍ය ලක්ෂ්‍ය සේ ස්ථාවරව හිද පැත්තේ බර අනුව කටුවෙන් පෙන්වන වෙනස දකින්නට ඉඩ හසර විවර කරන්නෝ වෙත්ද? නැත්තේම නැත.

මෙය කළ යුත්තකි. පටන්ගත යුත්තේ තමාගෙන්මය. තමාට තමා තුළ කොතරම් සාධාරණව ක්‍රියාත්මක විය හැකිද, යුක්තිසහගත විය හැකිද? 

කන්ට නැතිව හිටියත් පගාව නොගෙන ජරාව නොගෙන ජීවත් විය නොහැකිද? 

නිසි විය‍දමෙන් දිවිය සරි කොට ගෙන වංචාවට දූෂණයට දෙන තල්ලුව නැවතිය නොහැකිද?

තමන්ගේ ශක්ති ප්‍රමාණයට මිස අදිසි හස්තයන්ගේ බලයෙන් වරදාන නොලබා ජීවත් විය නොහැකිද?

පින තකා මල්වට්ටියට අත ගසන සේ තම පරමාධිපත්‍ය පක්ෂ පාට නොතකා නිවැරදි තැන නිවැරදි ලෙසින් භාවිත කළ හෝ හළ නොහැකිද? 

තමා නිවැරදිතැන නිවැරදි සේම වැරදිතැන හෘද සාක්ෂියට එකගව වරද පිළිගැනීම හා එතැන් සිට නිවැරදි මග ගැනීම කළ නොහැක්කක්ද?

අනුන්ගේ ක්‍රියාව කුමක් වේවා තමන්ගේ ක්‍රියාවට තමන්ට සපුරා වග කිව නොහැකිද? එසේ කළ නොයුතුද?

තවත් බොහෝ කළ යුතු හා කළ හැකිදේ විවිධ හේතු මත සාධාරණීකරනය කරමින් නොකරන්නට අපේ රටේ බොහෝ දෙනා දක්ෂයන්ය. එයට හේතුව රස්තියාදු ලෝකයක රස්තියාදු වීමට වඩා නිසි මග ගැනීමට ඇති හීන වීර්යය මිස අන් කවරක්ද? සැබවින්ම මේ හීන වීර්ය නිසාම බොහෝ දෙනා දෙසන්නෝ මිස කරන්නෝ නොවී හිදිති. කරතොත් බොහෝ විට තමන්ගෙන් නොව අනෙකාගෙන් ඇරඹුම බලාපොරොත්තු වෙති.

තනි තනිව අප පටන් ගත යුතුය. රටක සාධාරණය හෝ යුක්තිය ප්‍රශ්න කරන්නට තරම් අපි ජගත්හු වන්නෝ එවිට මිස ජාත්‍යන්තර චින්තනධාරී ලෙස සිතූ පමණින් නොවේ. අද හැමදේ ප්‍රශ්න කරන්නට සූදානම් අප කොතරම් නම් සාධාරණ හා යුක්ති සහගත අයවලුන්ද යන්න සිතා බලනු වටී. ප්‍රතිපදාවෙන්ම සැබෑ ශක්තිවන්තයෙකු ලෙස නොව වාසියට හෝ නොදැනම බළල් අතක් වී අප අසන ප්‍රශ්න හුදෙක් වැරදි දිශාව වෙත බදින තවත් හිනිමංම බව සාධාරණය හා යුක්තිය පිළිබද මේ පුංචි රස්තියාදුව ශුද්ධ වෙමින් යන විට මට හැගෙන්නේය. 

අපට යම් කරු‍ණක් වෙනුවෙන් පෙනී‍සිට එහි සැබෑ සත්‍ය වෙත යම් බලපෑමක් කළ හැක්කේ අප කොතරම් ප්‍රතිපදාවෙන් ඒ කරුණු කෙරෙහි ක්‍රියා කොට ඇතිද යන්න මතය, නැත්නම් එය හුදෙක් පුස් වෙඩිල්ලක් පමණක් වීම වළක්වනු නොහැකිය. ස්වභාව ධර්මයාගේ අපට පරාජය ‍කළ නොහැකි තැන එයයි. කිසියම්ම සත්‍යතාවයක් මත නොපිහිටා කරන කටයුතු සියල්ලක් කෙදිනකවත් අපේක්ෂිත නිසි ප්‍රතිඵලය ගෙන දෙන්නේ නැත. 

කළ නොහැක්කක් නොමැත යන්න හැබෑ පොළවේ විෂ නොවී ඵලදරන්නට නම් අපි සැබෑ අවෛරී හා මෛත්‍රී හැගීමෙන්ම ඒ වෙත ක්‍රියාකළ යුතුය. අපේ මහ පොළවේ හැබෑ ඵලදැරීමක් කරන්නට නම් එකිනෙකා බැගින් සැවොම වෙහෙසිය යුතුය. වාණිජත්වය හාත්පස උතුරා පිටාර ගැලූවත් ඒ වාණිජත්වය තුළ නිවැරදි සාධාරණ හා යුක්ති සහගත ඉසව්ව වෙත පිහිනීමට අප දිශානු ගත විය යුතුය. එ් එල්ලේ පිහිනිය යුතුය. නොකළ හැකි දේ පසෙක තිබියදී කළ හැකි අවම දේ හෝ ‍ඉටු වන්නේ එවිටය. 

සාධාරණය හා යුක්තිය හදමු මගෙනුත් ඔබගෙනුත් අරඹා...දායාද කරමු එය මව් පොළවට, උපන් බිමට...

Monday, February 3, 2014

තරුණ කටයුතු බාර සභාපති වෙමි.. ආදරයෙන් ඔබ අමතමි

මට පළමුවත් තරුණ පිරිසය, දෙවනුවත් තරුණ පිරිසය, තෙවනුවත් තරුණ පිරිසය. මම ඔබට ඇහුම්කන් දෙන්නෙමි. ඔබේ ප්‍රශ්න පුද්ගලිකවම මට කියන්න, එතරමට මා ඔබ වෙත අවධානයෙනි. 

අප නිරන්තරයෙන් ඔබව ලෝකයා වෙත ඔසවා තබන්නට සැරසෙන සැටි ඔබ දන්නා බව මම දනිමි. අප ඔබට පෙන්වන පාරේ ඔබ දිවයන සැටි දකිද්දී අපට ඇතිවන්නේ නිහතමානී සතුටකි. මෙතරම් ජව සම්පන්න, සුපින්වත් තාරුණ්‍යක් වෙන කෙබදු රටක වෙත්ද? ඔබ අපගේ කීකරු දරුවෝය.  ඔබේ යහපත තකා අප කියන්නක් ඔබ කරන්නේ අප යමක් කියන්නේ ඔබගේ යහපතට ම බව ඔබ හොදින්ම දන්නා නිසාය.  ඒ හැර ඔබ බියසුල්ලෝ නොවෙති. කොතැනකවත් නිවට නොවන්නෝය. ජානයෙන්ම නීර්භීත වූ ඔබ කිසිවිටකත් කිසිවෙකුට ගැතිව ගොඩනැගෙන්නට සිතත්ද? නැත. උදාහරණයකට දේශපාලක තරුණ මහතෙක් ගනිමු. ඔබ ඔහු වෙනුවෙන් තැන නොතැන වෙලාව අවේලාව නොබලා කඩේ යාවිද? කිසිලෙසකින් නැත. මෙවැනි ප්‍රශ්න නැගුවොත් ඔබ සිනහ නගනු ඇත. දේශපාලන කැරට් අල වෙනුවෙන් අපිත් කවර බලකා නම් තනමුද? එය කුමන විහිළුවක් දැයි ඔබ කියනු ඇත. රට වෙනුවෙන් ජීවිතය පිදුවත් අපි බලය ධනය නිසාම කිසිවෙකුටත් අනිසි ගරුසරුවක් නොදක්වන්නෙමුයි ඔබ එකහෙලා කියන බව අපි දන්නෙමු. අපි ඔබට දී ඇති ආදර්ශයත් එබදුය. ඔබ උතුම් පිරිසකි. ශ්‍රේෂ්ඨ පිරිසකි. ඔබ එලෙස සිතනතාක් අපට දැනෙන්නේ ප්‍රිතියක්මය. ඔබේ ඒ නිදහස් නිවහල් චින්තනය අපත් රටත් ඉදිරියටම ඔසවන්නේය.

මම ඔබට ගරු කරන්නේ එනිසාය. ඔබ මට ගරු කරන්නේ යම් සේද එපමණකට මා පෙළඹෙන්නේ ඔබ වෙනුවෙන් වෙහෙසීමටයි. එය මාගේ පරම යුතුකම බව අප රටේ කවරෙකුත් ලෙස මමද යුතුකමට ගරු කරමින් අදහන්නෙමි. තව දුරටත් මා ඔබ වෙනුවෙන් කතා කිරීමට නොවෙහෙසෙන්නේ ඔබ අපට හදවතින්ම ආදරය කරනා බව මා දන්නා නිසාවෙනි. එබැවින් මා ඔබ වෙනුවෙන් පසුපස නොබලා ඉදිරිය බලමි. අපි අත්වැල් අල්ලා සිටින තරමට බැදීමෙන්ද ශක්තියෙන්ද අප සුරක්ෂිතය. එනිසා අප සමගම බැදී ඉන්න, මමද ඔබ සමග බැදී ඉන්නෙමි, දිනන තෙක්ම අප.

Sunday, February 2, 2014

හෘද සාක්ෂිය

ඔබට නෑසෙන මට ඇසෙන හඩකි. මට නෑසෙන ඔබට ඇසෙන  හඩකි. ඒ හෘද සාක්ෂියේ  හඩයි. ඔබේ හෘද සාක්ෂිය ඔබට ඇසෙන මට නෑසෙන ලෙසින්ම මගේ හෘද සාක්ෂියද මට ඇසෙන ලෙසින්ම ඔබට නෑසේ. එහෙත් අපි දෙදෙනාම පැමිණිලි කරුවන් මෙන්ම විත්ති කරුවන්ද ජූරියද නඩුකාරයාද වන්නෙමු. 

ප්‍රශ්න පත්‍රයකට පිළිතුරු ලිවීමට අපට ඇත. අපට ඒ සදහා ලැබෙන කාලයන්ද එකක්ම නොවේ. ඒ කාලයට අපි ජීවිතය යැයි කියමු. ජීවිත කාලයම ගියත් පිළිතුරු සම්පූර්ණ කරන්නට බැරි අවස්ථා මෙන්ම පුද්ගලයෝද වෙසෙති. කෙටි කලකින්ම ලැබෙන ලැබෙන ප්‍රශ්නයට පිළිතුරු සපයන්නෝද සිටිති. ප්‍රශ්නයකට පිළිතුරක් දෙන්නට ඉඩ ලැබෙන අතරේ තව ප්‍රශ්නයක් ප්‍රශ්න පත්‍රයේ ලියවෙන්නේය. ඒ ජීවිතේ හැටියකි.

සතුට උපදින්නේ කොතනින්ද යන්න මම නොසිතමි. නමුත් එය  හදවතට දැනෙනා බව දන්නෙමි. සතුට  හදවතට දැනෙනවා නම් දුක දැනෙනවාදැයි අමුතුවෙන් කිය යුතු නොවේ. ඒ සතුට දුක මැද හදවතේ ශක්තිය එහි රෝග නිවාරණයද වන්නේය.  

හදවතේ  ශක්තිය කොතැනද? හෘද සාක්ෂිය ඒ කොතැන ‍හෝ තිබෙන බව මට සිතෙන්නේය.  හදවතේ නාළ තෙල් වලින් ‍හෝ රුධිර කැටියකින් අවහිර වී හදවත නැවතුනොත් අප ජීවිතය නවතීවි, ඒත් හෘද සාක්ෂිය කොතැන මුත් අපට කරදර නොකරාවිද, අපව සතුටු නොකරාවිද..

   අකමැති නිසා මකා දැමිය නොහැකි

   ජීවිතයට සමුදී පලා යා නො හැකි

   ස්පර්ශයක් නොවූ මුත් 

   මිදී යාමට නොහැකි

   මගේ උසාවියේ 

   දෙපසටම ඇති 

   එකම සාක්ෂිය

Friday, January 31, 2014

ගරු සභාවෙන් අවසරයි...මම දේශපාලකයෙක්මි.

ගරු පුජ්‍ය හා පූජක පක්ෂයෙන් අවසරයි... මා ඉදිරියේ  හිදින ඔබ සැමගෙන්ද අවසරයි. ගරු මහත්වරුනි, නෝනාවරුනි, මේ මොහොතේ මේ අයුරින් ඔබ අමතන්නට ලැබීම මා ලද භාග්‍ය ලෙස සළකන්නට කැමතියි. එනිසා මා ඔබ සියලු දෙනා වෙත පළමුව මාගේ ස්තුතිය පිරිනමනවා. ඉතාම උතුම් රටක ඉතාම උතුම් පිරිසක් මැද ඉතාම උතුම් කතාවක් කිරීමට ඔබ මා තෝරාගෙන තිබීම ගැන මා උදක්ම  සන්තෝෂ වෙනවා. බලන්න මේ මූණු, සුන්දර සමාජයක සුන්දර මිනිසුන්ගේ සුන්දර මුහුණු. උදේ  හවා ආගම දහම සිහිකරන, පිනට ලැදි, පවට අකැමැති මේ ජීවිත ගැන මුහුණ බැලුවාම මට කියන්න පුළුවන්. මිනිහා යනු ජීව විද්‍යාත්මක ලෙස සත්වයෙක් සහ බුද්ධිය යනු ඒ මිනිහාගේ පැවැත‍්මේ එකම සාධකය කියාත් ඉන් ඔබ්බේ සිතිවිලි යනු  හුදු මනෝමය අවක්ෂේපයන් කියා නොසළකන ප්‍රඥාවත් සුපිෂ්පිත මුහුණු, අනේ දකින්නට වාසනාවන්. කිසි විටකත් අපට ඔබට බෙදන්නට දෙයක් නැහැ. ඔබ පො‍හොසත් ගුණයෙන්, නැණයෙන් ඒ වගේම ධනය, සෞභාග්‍ය සොයා ඔබ නොඅලස්ව වෙ‍හෙසෙනවා. ඔබ කපටි නැහැ. උදයේ පිපුණු මලක් වගේ ඔබ පින්බරයි. පිනි බරයි. ඉතිං ඔබ වැනි පිරිසක් ඉදිරියේ කතාවක් කරන්නට ලැබුනු මා කෙතරම් නම් පින්වන්තයෙක්ද කියා මට සිතෙනවා. අහෝ දෙවියනි, මෙය නම් ආශ්චර්යයක්!

කෙසේ වුනත් මා ඔබට කතා කළ යුතුයි. මාගේ ප්‍රතිපත්ති පිළිබදව. පළමුව කිව යුත්තේ ඔබ අතරින්ම මෙතැනට ආ මා ද ඔබ සේම ඔබේම ගති ගුණයෙන් පුහුණු වූ  පුරවැසියෙක්, ඉතිං මා ‍ඔබෙන් කෙලෙස වෙනස් වන්නද, එනිසා මා ඔබේ නියෝජනයක් කරනවා පමණකි. ඔබේ අදහස්, අවශ්‍යතා තේරුම් ගෙන එහි සැකසුම් ක්‍රියාවලිය කෙරෙහි දායක වන්නෙක් පමණකි. මට ලැබෙන වැටුපක් වෙත්ද මා සද්භාවයෙන් එයින් සෑ‍හෙමි. මෙය මගේ යුතුකමක් කොට සළකමි. මා ඔබ නියෝජනය කරන්නට සිතත් නම් ඔබ වෙනුවෙන් සාධාරණ  හා යුක්ති සහගත ලෙස කැපවීම මගේ යුතුකමක් බව දනිමි. ඒ වෙනුවෙන් වෙනත් වරදාන පිළිබද සිත් පහළ වීම පවා මෙවැනි සමාජයකින් මා පිටමන් කිරීමට තරම් බරපතළ වරදක් බව අදහමි. ස්ථිරසාර බවකින් හා නිවැරදි අවංක කමකින් යපහත්ව ක්‍රියා කිරීම ඔබ අප සැමගේ අපේක්ෂාව මෙන්ම මාගේද ප්‍රතිපත්තිය‍ කොට ගනිමි. මෙය මෙසේ කීමක් වත් ඔබ අපේක්ෂා නොකරන බව මම දනිමි. එතරටම ඔබ ඔබේ සත්‍යවාදී බව පසක් කොට ඇති කල කවර කතාද? නමුත් යුතුකම සළකා කියමි‍‍.

ඉතිං මට කියන්නට ඇත්තේ අප සතුටින් තවත් කලක් වෙසෙමු කියා පමණි. ධර්මය තමන් විසින්ම රකින්නා වූ එකා බැගින් වෙසෙන අප වැනි සමාජයක තවත් කතා කුමට ද කියා කියන්නටත් මට සිත්වේ.

නමුත් මම කතා කරමි, සුන්දරතාවය ගැන කතා කරමි. ප්‍රීතිය ගැන කතා කරමි. ඒ ප්‍රීතියෙන් ඔබද මමද සතුටට පත්වෙමු. පාලක පාලිත භේදයක් අප අතර කවර ක‍ලෙකවත් නොවිණි. ස්ත්‍රී පුරුෂ ලිංග භේදය මිස අසම බෙදීමක් අප අතර කවර කලෙකවත් නොවිණි. කුල මල අප කිසිදා කිසිවෙකුගෙන් විමසා නැත. නින්දා පරිභවයක් මගතොටකදීවත් ඇසෙද්ද? එසේ විමසීමම ලජ්ජාවට කරුණකි. අසභ්‍ය කියා දෙයක් වෙත්ද?  හැම දනා මනා සේ පිරුණු හැසිරීමකින් දිවි ගත කරති. සැමදා එසේ වේවා...මෙහෙව් රටක දේශපාලකයෙකු වීම කොතරම් නම් භාග්‍යක්ද. මතු භවයේත් එසේම වේවා.

ආදරය, කරුණාව දෝරෙ ගලා යනවා ඔබටත් නොදැනෙත්ද? හැමදෙනා තමාගේ යුතුකම් වගකීම් ඉටු කරත්. ඒ පිළිබද කතාවත් ලජ්ජාවක් ලෙසින් මට දැනෙන්නේ. මේ නින්ද මනරම් නිසාම හෙට උදෑසණ වන තුරු සුව නින්දක් වේවා...

Thursday, January 30, 2014

දෙයියන්ගෙ පිහිටෙන් ඔහොම යං.. කියා ඉර හදටත් බොරු කරන අපේ අෑයෝ..

තමන්ට තමන්ව රවටා ගැනීම පහසුය. කොතරම් තමන්ට තමන් රවටා ගැනීමට එපා කීවත් තමන් විසින්ම තමන්ව මුළාවේ හෙළා ගැනීම මිනිසුන්ගේ එක් ස්වභාවයකි. ඉන් පසු දෙවියන් යැදීමත් විශේෂයෙන් අපේ ජන්මයට වඩා ලොකු පුරුද්දකි. එලෙස තමන් විසින්ම රැවටෙමින් ඉර හද දිවුරන්නට යන ඉර හදටත් බොරු කරන්නට යන අපේ ඈයෝ අදද සිටිත්.

දෙවියන් විශ්වාස කළා හෝ නොකළා අප දන්නා දෙවියන් නම් සළකන්නේ අඩු තරමින් තමන්වත් නොරවටා ගන්නා තරමේ සාධාරණත්වයක් අැති අයවලුන්ටය. ඉන් අදහස් කරන්නේ අනුන්ව රවටා තමන්ට නොරැවටී සිටිය හැකි බව නොවේ. අනිකෙකු රවටන්නට සිතන තැනම පළමුව රැවටෙන්නේ තමන්ය. එබැවින් දෙවියන් එබන්දන්ගේ පිහිටට එනවායැයි සිතිය හැකිද? නැත. දෙවියන්ගේ මුවාවෙන් ඉර හදටත් ව්‍යාපාරික සැළසුම් හදන තරමේ දෙයියන් නම් රැවටිලි කරුවන්ගේ පිහිටට ඉන්නේය. අවසන සියල්ල කෙළවර වන්නේ දසක තෙක තුනක ඇවෑමෙන් හෝ මහඋළු ගෙදරින්ය.

අද කප්පරකට රවටන්නන්ය. මන්ද නොරැවටීම නිසා මෙහේ තවමත් වන්නේ පාඩුමය, අලාබයක්මය යනුවෙන් මතයක් හැදී ඇති නිසාය. එය ඇස් පනාපිට හැබෑවක් ලෙසින් පෙනුනත් දිගු කාලීනව ජීවිතයේ සැනසීමත් සතුටත් ගෙන දෙන්නට දෙවියන් බැල්ම හෙළන්නේ ඔය කෙටි කාලීන සුවිශාල ලාබ උපයන්නන්ට නම් නොවේ. වාසි ගොඩගහන්නන්ටත්  නොවේ. මෙහි සත්‍යතාව යනු ඔබටත් මටත් සොයාගැනීමට අපහසු තත්වයක්ද නොවේ. නමුත් අප දෙදෙනාගෙන් ඒ තත්වය වටහා ගන්නා තෙක් ඉවසන්නට නොහැක්කා රහසේම රැවටීමට ගොදුරු වන්නේ දෑහින් පමණක් සත්‍ය දකින්නට ගොහින්ය. රැවටීමේ මග ගෙන අද රජවී හෙට බලුත් නොවටිනා වන්නේ එබන්දෝය. මෙහේ එබදු උදාහරණ අපි අනන්තවත් දැක්කෙමු. ඒත් තවමත් අධික ලාබය තකා සන්තකයම වැරදි තැන ආයෝජනය කරන්නෝය. මුළාවී දෙයියන් යදින්නෝය. තවමත් අපට දෙයියන්ගේ පිහිට ඇතියි අප හිතන නිසා තවමත් දෙයියන්ගෙ පිහිටෙන් ඔහොම යං..

 නොරැවටීම යනු විය සිදුරෙන් අහස බැලීමකි. රැවටීම මෝස්තරයක් නැතිනම් ව්‍යාපාරයක් වූවාට පසු එය වෘත්තීමය යැයි කියනු ලැබේ. ඕනෑම දෙයක් වෘත්තීමය වූ පසු නීතිමය පදනමකින් ලියාපදිංචියක් ලද පසු එයට තවදුරටත් රැවටීමක් යැයි කිසිලෙසකින් කියනු නොලැබේ. ඉන් පසු එය භාණ්ඩයක් හෝ සේවාවක් පමණක්ද? පිළිගැනීම එලෙසය. නීතියේ හෝ වෙනයම් අතුරු සිදුරු තුළින් රැවටීම නීතියට වලංගු කිරීම තවමත් මෙහි අපහසු නොවේ. එබැවින්ම මිනිහාගේ සහජ ඥානය මොට කරවා වෘත්තීමය ගරුත්වයක් තුළ රැවටීම මෙහේ සම්මාන ලබයි. (ලොවක් වටින අපේ හැබෑ වත්කම් වලට ඉල්ලුම නොසෑදෙන්නේ රැවටීමේ වන්දනාවක යෙදෙන දනන් වෙත දේවාශිර්වාදය නොලැබීමේ ප්‍රතිඵලයක් හැටියටයැයි කිසිවෙකු කියද්ද? :) කොච්චර බොරු කළත්, වංචා කළත් දෙයියන්ගේ මල්ලිට එහි ගැටලුවක් නැතැයි බොහෝ දෙනා කට හුරුවට ඔහේ කියත්. ඒ නිවට නියාලු දෙයියන් වෙනුවට මල්ලිගේ ආශිර්වාදය වංචාවෙන් දිනන චින්තනය නිසා අප හැමදා දෙකකුල් අස්සේ හිස ගසා පාරම්බාන්නෝ වී සිටිත්.)

නමුත් රැවිටිලි කරුවාගේ ඉරණම යවුලක් මත එක් මුඛයක් තබා යවුල අනෙක් මුඛයෙන් මතුවන තුරු දුකට පත්වීමම පමණක් බව ඉර හදටත් බොරු කරන උන් අවට දකින අපට නම් සිහිවන්නේය. 

එබැවින් රැවටීමෙන් ගොඩ එමු. නොරවටමු දැන දැනම එසැණ පාඩුවත් අලාබයත්,  ගොඩඑනවානම් අපත් රටත් නුවණින් හා නොරැවටීමෙන්ම මිස.. මතු දියුණුව තකා වෙනත් මගක් අපට නම් නොපෙනෙන්නේය.

Monday, January 20, 2014

දිළිදුභාවයේ විෂම චක්‍රය නොහොත් මිනිහාගේ ඉරණම තවම මාකට්

ලාබයි ලාබයි, ඔබේ ඉරණම ලාබෙට විකුණනු ලැබේ, මේ අකාරයෙන් දිනපතා රූප මාධ්‍යයෙන් වගේම ශ්‍රව්‍ය මාධ්‍යයෙනුත් තව ලිඛිත මාධ්‍යයෙනුත්අපේ ඉරණම විකුණනවා. නොමිලේ වගේම ගෙවලා වුනත් තමන්ගේ ඉරණම ගැන දැනගන්න අකමැති කව්ද?  අපේ රටවල මිනිස්සුන්ට ඒක ජන්මෙන්ම ලැබුනු දායදයකුත් වෙච්චිකොට, මේක උණු කැවුම් වගේ බිස්නස් එකක්. කාලයක් තිස්සෙ කොයි කොයි විදිහට කෙරුනද කියලා විවිධ මාධ්‍යයෙන් ම මේ කලුකඩ ගැන කියන අතරේ එයාලම ආපහු ඒ කලුකඩ බිස්නස් එක ජනතාකරණය කරනවා, ඔන්න ඔබේ ඉරණම කියලා. ඉතිං දිළිදු බවේ විෂම චක්‍රය සම්පූර්ණයි.

අපේ ඉරණම ගැන වැකි අහගන්න අපි කට ඇරන් ඇස් ඇරන් විවිධ මාධ්‍ය දිහා බලන් ඉන්නවා. විවිධ පුද්ගලයො දිහා බලන් ඉන්නවා. අපේ ඉරණම විසදෙන්න තියෙන කාලය ගෙවිලා යනවා. කවදද අපි මේ පාඩම ඉගෙන ගන්නේ එදා වෙනකම් අපි මේ මාකට් එකේ විකිණෙනවා අපිටත් නොදැනිම. 

සමහරු බනිනවා, මේ අයත් එක්ක වාද විවාද හදාගන්නවා. මේ විෂයේ අරුත නිරුත පැහැදිලි කරගන්න තම ඉරණම දිය කරගන්නවාට වඩා දන්නා ශිල්පයෙන් ඉරණම් සිතියම තේරුම් ගන්නත් තමන්ගේ ඉරණම තමන් විසදගන්නත් උත්සාහ ක‍ළොත්?

ජීවිතය දිහා තමන්ගෙ තමන්ටම හැරිල බලන්න පුළුවන්නම් මැදිහත් සිතින් , බුද්ධිය මෙහෙයවල ටිකක් හිතුවොත් වැරදුනු තැන් , හරිගිය තැන් වගේම කවදාවත් නොසිතුව තැන් ගැන, ඉරණමේ සිතියම අහුවෙනව තුන්හිතකින්වත් නොහිතපු විදිහට. 

ඒක නිසා අපි අපේ ඉරණම අපිට ඕන විදිහට විසදගමු. ඒකට මගක් තියෙනව. මං දන්න තරමින් , හොයා දැනගත්තු තේරුම්ගත්තු විදිහට ඒකට කියන්නේ -හරි මග- කියල. ඒ මග හොයා ගත්තොත් අපේ ඉරණම අපිටම විසදගන්න පුළුවන් කියල තතු දන්නෝ කියනව. හැබැයි ඒක ලේසි නෑ කියල හිතුවොත් ලේසි නෑ වගේම අමාරු නෑ කියල හිතුවොත් අමාරුත් නැහැ. 

එ්ත් පරදිනවට වඩා දිනන එක, හරි මගෙන් දිනන එක සියයට සියයක ඉවසීමෙන් කරන්න ඕන දෙයක් කියල ඉරණමත් මාකට් එකක් වුනු මේ වගේ කාලෙක අපට හොදින්ම වැටහෙනව.

Monday, January 13, 2014

අයිතිවාසිකම් නොහොත් මානවයාගේ ඇගිල්ල

තුවක්කු කොකා මත ඇගිල්ලකි

විරුද්ධව එසවෙන දබරගිල්ලකි

අනවසරයෙන් අනුන්ගේ රහස් තැනට රිංගන නිර්ලජ්ජිත ඇගිල්ලකි

නියමයෙන් අවසරයෙන් කරළියේ පෙරළිකරන නොකරන ඇගිල්ලකි 

 

ප්‍රසිද්ධියේ රහස් තැනට රිංගන පොලිස්කාර බලහත්කාර ඇගිල්ලකි

කාටත් ඇගිලිගහන ජන්මෙට වඩා පුරුද්ද ලොකු ඇගිල්ලකි

උදාරකමෙන් රකින්නට කියා එසවෙන ඇගිල්ලකි

තර්ජනයට ටොකු දෙන්නට කියා නැවෙන ඇගිල්ලකි

 

 

හූරන්නට කෙලසන්නට පහුරුගාන්නට ඔසවන ඇගිල්ලකි

සියල්ල බලා නිහඩවන්නට දෙතොල මත තබන ඇගිල්ලකි

කා වෙනුවෙන් කා සදහා කාගේ උවමනාවට දැයි නොදන්නා ඇගිල්ලකි

තැන නොතැන තරම නොබලා දැමීමෙන් උලුක් විය හැකි අහිමි විය හැකි ඇගිල්ලකි 

 

ඇගිල්ලේ අවභාවිතය යනු විනාශයේ රතු බොත්තම වෙත තැබූ තවත් ඇගිල්ලකි... එබැවින් ඇගිල්ලේ සුභාවිතය සොයමු....හදුනාගනිමු

Tuesday, December 31, 2013

හැපි නිව් ඉ යර්... :)

හැපි නිව් ඉ යර්...
තවත් අවුරුද්දක් ඉවරයි
ආපහු අලුත් අවුරුද්දක්
මොන මොන දේ අලුත් වේවිද
අපි
අපේ ජීවිත
අපේ රට...
    දේශපාලනය
    ආර්ථිකය
    සමාජය
    එක්ක ලෝකයම...
මොනදේකට මොන විදිහෙ අර්තකථන ලැබුනත්
පැහැදිලි විය යුතුයි අපේ හිත්
නිදහස් විය යුතුයි අපේ හිත්
ඉස්සරහට යන්න
හරි ප‍ාරෙන් ඉස්සරහට යන්න...

ජයවේවා 2014 රේ..

ඔබට, හැමට

Monday, December 30, 2013

අන්ඩ කොන්ට්‍රෝල් කොට අණ්ඩෙන් ඇනීම හෙවත් මෛත්‍රියෙන් ‍හොම්බට තට්ටු කිරීම නොහොත් කූටවන්ත නොවී ස්ථානෝචිත වීම

අවිහිංසක හා සාධාරණ එමෙන්ම යුක්ති සහගත විදිහට මෙහේ කාරණා කටයුතු කරගෙන නිවැරදි මිනිහෙක් ලෙස ජීවත් වෙන්න සෑහෙන දුකක් විදින්න වෙනව. ඒත් මේක අපේ රටනේ. කවුරු කොහොම කීවත් මේක තමයි මිනිහෙක්ට ජීවිතේ යතාර්ථය අදුනගන්න පුළුවන් පහසුම ඉඩක් හම්බෙන අපහසුම රට. ඉතිං ඒ පහසුව සළසගන්නකොට සෑහෙන අපහසුවක් විදින්න ම වෙනව. 

තමන්ගෙ රට හා ජනයා කියල යන්තම් හරි හැගීමක් තියෙන මිනිහෙකුට ඒ රටේ සිද්ධවෙන අසාධාරණ අයුක්ති සහගත දේවල් දැනෙද්දි පෙනෙද්දි ඇහැ කන පියාගෙන ඉදීම හරිම අමාරු දෙයක්, ඒත් මොකද කරන්නේ.. මුදල මතම හිතා කපටි‍කමෙන් ආත්මාර්ථය අපටත් නොදැනී වැපිරෙන කොට නෙළා ගන්න වෙන්නෙ ඒ වැපීරූ දේවල්ම තමා. අණ්ඩ කොන්ට්‍රෝල් කොට අණ්ඩෙන් අනින විදිහ ඉගෙන ගන්න වෙන්නෙ මෙතනදි. යුක්තිය , සාධාරණය වෙනුවෙන් පරාර්ථය වෙනුවෙන් අසාධාරණ අවේගය නැමැත්ත අණ්ඩ කොන්ට්‍රෝල් කොට සාධාරණ තැන හා වෙලාව හා ක්‍රමය හොයාගෙන මෛත්‍රියෙන් හොම්බට තට්ටු කරන්න ඉගෙන ගන්න පුළුවන්නම්.. වරදින්නෙ නැහැ.. හැබැයි අමාරුම දේ මේ ක්‍රමය හොයාගන්න එක. ඒ තට්ටුව කලා නිර්මාණයක්ද? සමහරවිට අද ප්‍රහසනය ඕලාරික දෙයක් වෙලා තියෙන්නෙ හැම දේටම හිනා වෙන්න හිතන එක වර්තමානයට අසංවේදී නිසා වෙන්න පුළුවන්. 

එහෙනම් නිර්මාණයක් වුනත් එයින් පිබිදිය යුතු ගුණය වෙනස්, තට්ටු කරන්නෙ කිහිල්ලටද , ඔලුවටද කියන දේ අනුවත් ප්‍රතිචාරය කිතියක්ද, වේදනාවක්ද කියල බලාගන්න පුළුවන්. මේක හරි අපභ්‍රංශ කතාවක් වචන ගලපල අර්ථ හොයන අයට, වචන විතරක් නොවේ, පදත් කියමනුත්  උපමාත්  ඒ කියන්නෙ වචන වාක්‍යංශ වගේම නොගැලපීම තුළ ගලපා හිතන විකාරරූපී චින්තන අවබෝධයෙනුත් පමණයි මේ අරුත පැහැදිලි වෙන්නේ.. හරියට වමට නිල් සපත්තුවක් දාගෙන දකුණට රතු සපත්තු දාන මොස්තරෙන්.. සම්මත ලිවීම නිරර්ථකම නෑ, නමුත් දැන් එ්ක සීමාවත් ඉක්මවලා.. පාඩම් විතරයි, ලාඩම් නෑ.. මේ රස්තියාදු ලෝකයේ බලන්න සීයට එකසිය එකොළහක ඉවසීමකින් මෛත්‍රියෙන් හොම්බට තට්ටු කරන ක්‍රමය හොයාගන්න පුළුවන්ද කියල.. නොතේරෙන සිංහලය තේරුම් ගන්නා අයටයි ආරාධනය :) කූටවන්ත නොවී ස්ථානෝචිත වන්න

Tuesday, December 24, 2013

ජන්ම දින සැමරුම - මම+1

දවස අදයි උපන් දිනේ 

සතුට මගේ හිතට පිරේ 

දැන්නම් මං ලොකු ළමයෙක් 

ඉස්සර හිටියාට වඩා


මෙහෙම ලීවා පොඩි ළමයින්ට ලියපු කතන්දර පොතක මම ගැටවරයෙක්ව, තවත් කාළයක් ගිහින් අද මෙහෙම ලියන්න හිතෙනවා


තනිවයි උපන්නේ 

තනිවයි මැරෙන්නේ

මේ ඩිංගෙදී ඇයි 

කෝළම් නටන්නේ


ඇත්තටම උපන් දවස හරි අපූරු එකක්- හැබැයි එ් දවස  උදාවෙද්දි අපි ඉන්න තැන එක්කයි සියල්ල තීරණය වෙන්නේ.. ඉන්න තැන කීවමත් එ්කට විවිධ අර්ථ දක්වාගන්න පුලුවන්.. කොහොම උනත් අනුසය වශයෙන් සිද්ධවෙන තවත් අඩුපාඩු හදාගෙන අලුත් වෙන්න හොද දවසක්- මට සුබ දවසක් වේවා, ඔබටත්..

දවස සමරමු.. සම්මත කෝළමට අර්ථයක් එක්කරගමු..

Thursday, December 19, 2013

නිදුක් වෙත්වා, නිරෝගි වෙත්වා, සුවපත් වෙත්වා - කිව හැකිදේ මෙපමණයි‍___

මම නිදුක් වෙත්වා

නීරෝගි වෙත්වා

සුවපත් වෙත්වා

මා මෙන්ම

සියලු ලෝක වාසීන්ද

නිදුක් වෙත්වා 

නීරෝගි වෙත්වා

සුවපත් වෙත්වා

- මම - හලෝව් රස්ටා

Monday, November 25, 2013

කලාර්ථයේ හා අනියමාර්ථයේ අසම්භාව්‍යයයි..

කුකුළා අඩලද්දී මම අවදිවුනෙමි

වැසි වස්සොත් ගග පිරේවි

ඔලුව ඇමරිකන්

කද චයිනීස්

පපුව ලන්කන් ..වෙද්දී

එහෙම වෙද්දී

මෙහෙම වුනාය

මෙහෙම වුනොත් 

කොහොම වෙයිද

තුනම ලන්කන් වීම

හොද මදිද?

Friday, November 15, 2013

සුදු වැද්දෝ, සුද්දෝ, කලු සුද්දෝ, හා දත සුද්දෝ - මම නොවෙයි මම

සුදු වැද්දා සාපෙළ සමයේ කියවූ රසවත් පොතකි. ආර්.එල්.ස්පිටල් මහතාගේ ද්විත්වයක් ලෙසින් රචනා වූ කෘති අතරින් එකක් ලෙස එය කියවා ඇත්තෙමි. එහි අනික් පොතද කියවා ඇත්තෙමි. ලන්දේසි සුදු කොල්ලෙකු වන වැදී ලංකා වනාන්තරයේ බිහිවූ සුදු වැද්දෙකු ගැන එහි කියවේ. කතාව රසවත්ය. සිත් ගන්නා සුළුවිය. එබැවින් අදටත් මතකයේ ඇත. 

එ‍ලෙසම සුද්දන් ගැන කතා අපේ ඉතිහාසයේ බොහෝය. හොදට නරකට දෙකටම එතැන කතා ඇත්තේය. ඒවා නෑසූ කිසිවෙක් අප රටේ ඇත්ද? කලු සුද්දන් ගැනද ඊට නොදෙවෙනිය. එ්වා නෑසු අය වෙත්ද? එසේනම් ඒවා සොයා බලා දැන ඉගෙන ගත යුතු වන්නේය. 

මේ දිනවල මගේ උත්සාහය දත සුද්දන් යනු කව්දැයි හදුනා ගැනීමටය. 

පියා ගෙන් ලද හුරුවකින් වයස දහයේ පහළවේ සිට ගුවන් විදුලි, රූපවාහිනී දේශපාලන වැඩසටහන් අසන හුරුවක් ඇති බැවින් මැදියම ඉක්මවා ඒවා ඇසීම, නැරඹීම තවමත් සිදුවේ. නරඹන්නේ පියාද සමගින්ය. මගේ සංවාදය ඔහු සමගය. කඩල, මුරුක්කු මෙන්ම කිඹුලා බනිස්ද මේ කතා තුළ ඇත්තේය. වෙලාවකට මොළයේ වම් පාර්ශ්වයත් තවත් විටෙක දකුණත් කකියන්නේය. වෙලාවකට හදවත පොපියන්නේය. හරිම අපූරුය රැය ගතවන්නේය. පියාත් මමත් සංවාදයෙන් මැදහත් එකගතාවයකට එන්නෙමු. 

මේක එහෙමය. ඒක මෙහෙමය. මේ කඩල, මේ රටකජු බව අපි දැන උගෙන ඇත්තෙමු. අපට පක්ෂ නැත. පාට නැත. පියාට කලකදි තිබුණත් ලගකදි නැත. මට නම් කොහෙත්ම නැත. දේශපාලනය විතරක් නොව අප තවත් වැඩසටහන් බලන්නෙමු. අපි තවත් අච්චාරු, අල, බතල විකන්නෙමු. අම්මා විටෙක හදා දෙන තේ, කෝපි බොන්නෙමු. ඇය අපට පෙර නිදන්නීය.‍ මම දත සුද්දන් හොයන්නෙමි. අප්පච්චීත් බොහෝ විට නොනිදන පුරුදු ඇත්තෙකි. මටත් නින්ද නොයෑමේ පුරුද්ද විටෙක වැඩිය.

කෙසේ හෝ අපේ රස්තියාදු  ඥානය දිනෙන් දින දියුණුවක් මිස පිරිහීමක් නොලබයි. එවිට සැපක් මිස හිතටත් ගතටත් දුකක් නැත. භාව විශෝධනය... හරි අපූරුය. ශුද්ධය.

සංවාද, විසංවාද, වාද, භේද.. ඒ අතර මිතුරන් ලෙසින් සිතා එකට වැඩ කළ අය අතර වාද භේද කියා දුරකථනය හැඩවෙයි. අහෝ දුකකි. මම ඒ අතරත් දත සුද්දෝ පිළිබද වටහා ගැනීමට උත්සාහයක.. කෙල්ලක් වෙනුවෙන් නැහෙන කොල්ලෝ, පිට පොට පටලවාගත් ජීවිත‍.. මම අර කව්ද කොහේදෝ තැනක කොමෙන්ටුවක කීවාසේ වාතයත් මුදල්දැයි දැඩිව හුස්මක් ගෙන බලන්නෙමි. දඩ දඩ දඩස් ගා පපුවේ කාසි කන්දක් ලෝඩ් වූවා සේය. එතැනින් රුධිරය ඔක්සිකෘත බව ඩවුන්ලෝඩ් කරගන්නට ඇත.

කව්දෝ කිව් දෙයක් නැවත මොළයට අප්ලෝඩ් වෙද්දී මම නවතින්නට සිතා නවතිමි. අන්ධයා ඇතුගේ සැටි කියනා හැටියට මිනිසුන් ආසාය. නමුත් ඇතාගේ සැබෑ හැඩය මිනිසුන් දන්නා බව නොරහසකි.

Sunday, October 20, 2013

යකා, විමානය සහ අලියා ගිලපු දිවුල් සමගින් හදුන්වාදෙන මචං, බං රගන...

අහවල් ප්‍රමාණයේ යකෙක්

අහවල් තැන ඉන්නවා කිව්වම

තල් අත්තට වැටුණු දිවුලට

බයේ දිව්ව ඔක්කොම සත්තු

අදත් දුවනවා කකුල් කඩාගෙන

විමානෙට බය

යකාටවත් බය නැති මිනිස්සු 

බයටත් වඩා විලම්භීතව

විමානෙ රත්තරන් අතගෑවත්

සැපයි ලු කියමින්

සිදගෙන තමන් අතින්ම

අවසානෙදි තමන්ගෙ ගෙල

දූ දරුවන්ටත් උගන්නලා 

නොදැනම සිදගන්න විදිහ

ප්‍රහේළිකා විසදන්න 

නොදන්නකම නිසාම

නොදන්න බවත් නොදැනගෙනම 

මාන්නය තුරුලු කරන්

සිල්ලරවත් තොග පිටිනුත්

හැම‍දාම රැවටෙන්නෙ 

අලිය ගිලපු දිවුලට

මචං,  මාන්නයේ මිල කීයද බං? ඔය දිවුල කීයද?

ඒක, මාන්නයේ ගාණ ..

පුළුවන්නම් හොයා බලපන්

කාලෙ හැටියට සාමාන්‍ය දිවුලට වැඩිය වටී සමහරවිට

එතනින් පටන් ගනින් අලුත්ම ව්‍යාපාරය

විකුණන්න

අලිය ගිලපු දිවුල්

හදන්න පුළුවන් ඉක්මටණම

විමානයක් ඔය

යකාට

? :)  :(  :) ?

Friday, October 18, 2013

ඔබ සුවෙන්ද?(ඉතිං ආයු බෝ වන් ලක්මව්නි ගරු)

සුවෙන්ද ඔබ? කාලයක් පුරාවට නොයෙක් පීඩා විදවමින් සිටි ඔබේ සුවදුක් කොහොමද? 

ගොඩක් දෙනා හදන්නෙ ඔබට එක එක අලුත් ඇදුම් අන්දන්ට. ඒත් මට හිතෙන්නෙ ඔබට තියෙන ඇදුමෙ නරකක් නැහැ. ඕනෑනම් ඒක තවත් හරියට සුද්ධ පවිත්‍ර කරලා ගන්ට බැරියැ..

තවත් මෙලෙසම නි‍දුක් නිරෝගීව ඉන්නට හේතු වාසනා වේවා,, දීර්ඝායු..

.........................................................ආයු බෝ වේවා..................................................